14 march 2019

خواندن، بدون دیدن

 

موسسه رویش مهر این روزها میزبان نمایشنامه خوانی «شک؛ یک تمثیل» توسط تعدادی از نابینایان است.سرپرست نمایشنامه خوانی «شک؛ یک تمثیل» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: سال ٩٥ نمایشی را با موضوع نابینایان در مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان روی صحنه برده بودم و همین باعث شد که مدیر موسسه جام جم پیشنهاد اجرای یک نمایشنامه خوانی با حضور نابینایان را به من بدهد. بنابراین از بین ٣٠ روشندلی که اعلام آمادگی کرده بودند، چهار نفر را گزینش و متن نمایشنامه را نیز بر اساس روحیات این افراد انتخاب کردم.میثم کیان ادامه داد: نمایشنامه «شک؛ یک تمثیل» نوشته جان پاتریک شنلی از لحاظ روایت و پیچیدگی بسیار گیراست. داستان آن پر از زیر و بم و دارای شخصیت‌هایی است که مثبت و منفی بودن آن‌ها مشخص نیست.وی افزود: این نمایشنامه، یک خرده روایت را نیز در خود گنجانده و آن داستان زنی است که در صومعه کار می‌کند. این زن که کم‌کم در حال از دست دادن بینایی خود است، مدام زمین می‌خورد اما هیچ‌کس به فکر او نیست. این ماجرا طعنه می‌زند که در حقیقت نابینای واقعی شمایید، وقتی مشکلات این افراد را نمی‌بینید.

 

میثم کیان:دنیای نابینایان پر از صداست

 

کیان، با اشاره به سختی‌هایی که اجرای این نمایشنامه خوانی به همراه داشت، گفت: سایر نمایشنامه خوانی‌ها معمولاً با ١٠ تا ١٥ روز تمرین آماده اجرا می‌شوند اما برای اجرای این نمایشنامه ما تقریباً سه ماه تمرین داشتیم. مسئله اصلی هم عادت اجرا خوان‌ها به خط بریل بود و اینکه یکی از این چهار نفر کم‌بینا بود و نه می‌توانست با خط بریل ارتباط برقرار کند و نه با متن کتاب، به همین سبب او مجبور شد کل این نمایشنامه سنگین را به حافظه بسپارد.

 

میثم کیان: گاهی عصبانی می‌شدم!

 

وی افزود: بااینکه گروه اجرایی از قبل به هم متذکر شده بودند که باید حین کار صبور باشند، اعتراف می‌کنم که من گاهی عصبانی می‌شدم! چراکه دنیای نابینایان پر از صداست و کنترل این صداها برای یک کارگردان، کار سختی است اما به‌هرحال با ترفندهایی توانستیم این کار را به انجام برسانیم.این کارگردان تصریح کرد: ٨٠ درصد فضاسازی این نمایشنامه خوانی در تاریکی مطلق می‌گذرد چون با بحث شک و نابینایان، روشنی درون و تاریکی بیرون و تاریکی درون و روشنی بیرون به‌صورت هم‌زمان سروکار داریم.کیان، خاطرنشان کرد: نمایشنامه خوانی «شک؛ یک تمثیل»، آغاز فصلی از تئاتر درمانی برای تسکین مخاطب است و احتمال اجرای آن در تهران نیز وجود دارد.

نمایشنامه «شک؛ یک تمثیل» با نقش خوانی علیرضا حیدری، فرن علی‌اکبری، مهتاب نفیسی و اکرم کریمی پس از استقبال عالی در دو روز چهارشنبه و پنجشنبه ، در جمعه ٢٤ اسفندماه در دو سانس ویژه ١٨ و ١٩ در موسسه فرهنگی هنری رویش مهر خوانش می‌شود.

 

منبع : اصفهان زیبا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *