9 may 2019

مجموعه نشست های «فلسفه اخلاق در زندگی روزمره»، نتیجه ی احساس یک ضرورت است. آن چه در اوضاع بحرانی اعم از سیاسی و اقتصادی بیش از دیگر عرصه ها تهدید می شود و بیش از دیگر عرصه ها بازیابی و احیاء آن دشوار خواهد بود، گستره ی اخلاق فردی و اجتماعی است. در نتیجه، اگر مسئولیت اجتماعی را مسئولیتی اصیل بمی دانیم می بایست در درجه ی نخست نسبت به موضوع اخلاق حساسیت داشته باشیم.

نشست «فلسفه اخلاق در زندگی روزمره» که از دل چنین حساسیتی بیرون آمد در پی آموزش مکاتب فلسفی گوناگون نیست. همچنین قصد ندارد به شکلی آکادمیک به موضوع اخلاق وارد شود. در این نشست ها اخلاق در بطن زندگی روزمره جست و جو خواهد شد. کدام یک از کنش های روزانه ی ما می توانند از محکمه ی اخلاق سربلند بیرون بیایند؟ کدام یک از مفاهیم اجتماعی که با آن دست به گریبان هستیم می توانند از اخلاق نمره ی قابل قبولی دریافت کنند؟ و کدام یک از داوری های اجتماعی ما از نظر فلسفه ی اخلاق داوری های مورد تاییدی هستند؟

اگر پرسش هایی از این دست بخواهند به عنوان پرسش های اصلی در چنین نشست هایی خود را برجسته سازند پیش از آن ضروری است تا همراهان، نسبت به ضرورت فلسفه ی اخلاق کمی تعمق کنند و این موضوعی بود که در جلسه ی نخست، به آن پرداخته شد. سپس به منظور آماده تر شدن ذهن شرکت کنندگان، می بایست مهم ترین جریان های اخلاقی در تاریخ اندیشه را از نظر گذراند. این موضوع باعث می شود که هر کدام از همراهان، با پیشینه ی بحث های اخلاقی و نظرگاه های متعدد به موضوع اخلاق کمی آشنا شوند. به همین دلیل در دومین جلسه نیز به این مورد پرداخته شد تا شرکت کنندگان برای جلسات پایانی به آمادگی نسبی برسند. مهم ترین موضوعات جلسات پایانی، از میان مهم ترین چالش های اخلاقی روزگاری که در آن زیست می کنیم انتخاب شده اند؛ «محیط زیست»، «مجازات اعدام»، «شبکه های مجازی» و «خشونت های جنسی» موضاعاتی هستند که این بار شرکت کنندگان در رابطه با آن ها به اظهار نظر خواهند پرداخت و مدیریت جلسه تلاش خواهد کرد که این نظرات را با توجه به مکاتب گوناگون اخلاقی مورد ارزیابی قرار دهد و درستی یا نادرستی آن ها را به بحث بگذارد.

نشست «فلسفه اخلاق در زندگی روزمره» تمرینی است برای اخلاقی زیستن در روزگاری که عمیق ترین آسیب ها متوجه عرصه ی اخلاق می شوند. تمرینی برای اندیشیدن به اخلاق و تلاشی برای ارزیابی داوری های اخلاقی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *