12 feb 2019

جک سی ریچاردز بخشنده زبان است

 

پروفسور جک سی ریچاردز ( محل تولد: نیوزلند) در سال ۱۹۹۶مدرک فوق لیسانس زبان انگلیسی خود را با بالاترین رتبه از دانشگاه “ویکتوریا” واقع در ولینگتون (نیوزلند) کسب نمود. وی سپس در سال ۱۹۷۲مدرک دکترای خود را در رشته زبانشناسی کاربردی از دانشگاه فرانسوی زبان “لاوال” واقع در کبک (کانادا) دریافت کرد. از آن زمان تاکنون وی در بسیاری از نقاط جهان از قبیل نیوزلند، کانادا، اندونزی، سنگاپور، هنگ کنگ و آمریکا مشغول به فعالیت بوده است. پس از تکمیل دوره دکتری، پروفسور ریچاردز در اندونزی به تدریس پرداخت و کمی بعد از آن وی به عنوان کارشناس در زمینه زبانشناسی کاربردی در مرکز آموزش زبان سنگاپور (مالزی) به خدمت گرفته شد. کمی قبل از آنکه در سال ۱۹۸۱به عنوان استاد دائم در گروه آموزشی زبان انگلیسی دانشگاه هاوائی انتخاب گردد، وی به عنوان مدرس ارشد زبان انگلیسی در دانشگاه هنگ کنگ در چین به تدریس مشغول شد. در سال ۱۹۸۹وی بار دیگر به دانشگاه هنگ کنگ برگشت تا گروه آموزشی جدیدی را در زمینه آموزش زبان انگلیسی در آن دانشگاه تاسیس کند. در این زمان وی در دانشگاه هنگ کنگ به مقام ریاست گروه آموزشی زبان انگلیسی و همچنین به عنوان پروفسور ارشد برگزیده شد. در ۱۹۹۶به مدت دو سال به زادگاه خود (نیوزلند) برگشت تا در دانشگاه آکلند برنامه های ارشد زبان انگلیسی را راه اندازی کند. در ۱۹۹۹وی با سمت مدرس تمام وقت زبان انگلیسی و همچنین مدیر گروه آموزش زبان بازنشسته شد و از آن زمان به بعد ریچاردز در مرکز آموزش زبان سنگاپور به صورت نیمه وقت مشغول به فعالیت گردید. پروفسور جک سی ریچاردز در مرکز آموزش زبان سنگاپور در زمینه تدریس زبانشناسی کاربردی مختص برنامه های ارشد فعالیت می کرد. در همین زمان بود که وی کم کم مقدمات شهروندی خود در سیدنی استرالیا را پیگری کرد.جک سی ریچاردز یکی از پرکارترین سخنرانان در کنفرانس ها و کارگاه های بین المللی آموزش تدریس زبان به معلمین است.

 

ناآرام در گسترش دانش آموزش زبان

 

او تا به امروز بیش از ۶۰ مقاله و ۲۰ کتاب در زمینه آموزش زبان نوشته است. بیشتر مقالات و کتاب های وی در ردیف آموزش زبان دوم قرار می گیرند و تاکنون به زبان های مختلف از قبیل اسپانیایی، چینی، کره ای، ژاپنی و عربی ترجمه و چاپ شده اند.پرفسور ریچاردز سال ها به صورت رایگان در بسیاری از همایش ها، کنفرانس ها و کارگاه های آموزشی سخنرانی کرده و حامی همیشگی اعطای بورسیه در این رشته بوده است. خدمات وی در زمینه آموزش زبان به نحوی بود که در سال ۲۰۰۱ روسای دانشگاه های دلا ساله و نورمال فیلیپین چنین درباره وی سخن گفته اند:

«بخشاینده دانش خود به سایرینی که در این حرفه اند، ناآرام در گسترش دانش آموزش زبان در اقصی نقاط جهان و خستگی ناپذیر در ارائه برنامه های کاربردی در زمینه آموزش در کلاس های درس، دکتر ریچاردز بهترین مثالی است که در آموزش زبان انگلیسی و زبانشناسی کاربردی می توان بدان اشاره کرد.»

در سال ۲۰۱۱ به واسطه تلاش های پرفسور جک سی ریچاردز در زمینه آموزش زبان انگلیسی، مدرک دکتری افتخاری ادبیات از سوی دانشگاه ویکتوریا به وی اعطا گردید. در همان سال نیز ریچاردز به عنوان پرفسور افتخاری در دانشگاه سیدنی استرالیا برگزیده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *