توران میرهادی، مادر آموزش و پرورش نوین ایران

 

کمتر کسی است که با کودکان سر و کارداشته باشد و اسم توران میرهادی، شخصیت برجسته و تاثیرگذار حوزه‌ی ادبیات و فرهنگ کودک را نشنیده باشد. توران میرهادی در طول حیات خود حداقل ۶۰ سال را در حوزه ادبیات و فرهنگ صرف کرد. او کوشید با تاسیس « مجتمع آموزشی فرهاد » روش‌های نوین و کارآمدی را در حوزه آموزش و تربیت کودکان بصورت تجربی بکار گیرد . وی با شکل‌دهی مدرسه‌ای نمونه که الگوواره‌ای از آموزش و پرورش شد ، مبنای ارزش‌های انسانی و پرورش خلاقیت کودکان را نهادینه نمود. او این اصول را با  سنجش و ارزیابی روش‌ها و متدهای روز جهان بوجود آورد. توران میرهادی از سال ۱۳۵۸ با همکاری و همراهی گروهی از اساتیدی چون نوش‌آفرین انصاری، هوشنگ شریف زاده، محمود محمودی، ایرج جهانشاهی سرپرستی، تدوین و تالیف فرهنگ‌ نامه کودکان و نوجوانان را نیز بر عهده داشت.

 

برای او که دغدغه رشد کودکان سرزمینش را داشت

 

توران میرهادی در سال ۱۳۰۶ شمسی از پدری ایرانی تبارو مادری آلمانی بدنیا آمد و از همان دوران کودکی با دو فرهنگ و زبان آلمانی و ایرانی آشنا شد. وی در دوران تحصیلات خود در دانشگاه با جبار باغچه‌بان که طرح سوادآموزی بزرگ‌ سالان را پیش می‌برد و همچنین  محمدباقر هوشیار که علوم پرورش و اصول آموزش و پروش را تدریس می‌کرد، آشنا شد که هر دو این افراد در جهت گیری فکری و فعالیت عملی او در تمام طول زندگی‌‌ آتی‌اش نقش تعیین کننده داشتند. توران میرهادی برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت و اقامت در اروپای بعد از جنگ و دیدن خرابی‌ها و ویرانگری جنگ روح حساس او را به سمت سازندگی و پاسداری از ارزش‌های انسانی سوق داد. در طول اقامتش در اروپا دوره‌های متعددی در زمینه روانشناسی، معرفت شناسی، نظریه‌های رشد و … را فرا گرفت. توران میرهادی در سال ۱۳۳۰ مجدد به وطنش بازگشت تا گام موثری را در عرصه آموزش ، پرورش، تربیت و رشد خلاقانه کودکان سرزمینش بردارد.

توران میرهادی در آبانماه سال ۱۳۹۵ چشم از جهان فروبست. وی در تمام طول حیاتش لحظه‌ای از فکر آموزش، پایبندی به ارزش‌های انسانی و رشد و اعتلای فرهنگ جامعه از طریق تربیت فرزندان خوب و سالم متعالی عقب ننشست.

 

 

از آثار او می‌توان به دو گفتار درباره كتابخانه‌های آموزشگاهی و نقش آن در ایجاد عادت به مطالعه، كتاب كار مربی كودك، برنامه كار سالانه مربی در مهد كودک و كودكستان، جستجو در راه‌ها و روش‌های تربیت، تعلیمات اجتماعی سوم دبستان، راهنمای تدریس كتاب تعلیمات اجتماعی سوم دبستان، دو گفتار (كتابخانه آموزشگاهی و نقش آن در ایجاد عادت به مطالعه)، آنكه رفت، آنكه آمد،اشاره كرد.توران میرهادی در نگارش كتاب‌های تعلیمات اجتماعی، تاریخ، جغرافی و تعلیمات دینی چهارم دبستان، تعلیمات اجتماعی و دینی برای كلاس چهارم دبستان و گذری در ادبیات كودكان همكاری داشته است.

 

 

افسانه چینی برای كودكان، گنجشك كوچولو، رفتار والدین ما باید چگونه باشد، تفاهم بین المللی به وسیله كتاب‌های كودكان و نوجوانان، آنچه از كنگره آموختیم، در باب افسانه‌ها و اسطوره‌ها برای كودكان و نوجوانان (با همكاری ثریا قزل ایاغ)و مقاله‌هایی در مجله ی “سپیده فردا”، “ماهنامه آموزش و پرورش”، نشریه‌ها و گزارش‌های شورای كتاب كودك به چاپ رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *